woensdag 13 maart 2013

Paspel rondomrond. (handleiding!)

Op de vorige Maakdag Ristretto had ik de eer om een workshop te geven, waarin ik liet zien hoe je een kussensloop met paspel en rits en/of een deken met paspel kon maken. Amusant, ik vond dat wreed amusant en dat zenuwachtig wezen voordien bleek totaal overbodig (mede dankzij mijn ubercoole deelnemers).

Ik verzon toen een trucje om "paspel rondomrond" (zoals bij een kussen of deken) op een net iets andere manier af te werken dan u hier of hier kan zien (wat evengoed amper zichtbaar is, maar dit is nóg onzichtbaarder). Perfectionistenvoer. Ontsproten uit inspiratie alhier.

Dat ging hier dan nog eens verschijnen, maar luiheid was mijn deel en nu ideaal qua timing want op het einde brei ik u er nog een stuk aan over de tweede Maakdag Ristretto, lees dus zeker verder!

Maar eerst dus dit: een zeer korte handleiding wegens zeer gemakkelijk met resultaat dat goed is voor het ego (beeld u in: de naaileek die uw eigengemaakt deken rond en rond en rond draait en niet vindt waar dat begint en eindigt en vindt dat ge over magische krachten beschikt). Ik beweer hier overigens niet het wiel mee uitgevonden te hebben.

Stap 1: paspel vaststikken

Stik de paspel rondomrond vast. Begin hiervoor ergens in het midden van 1 van de zijden. Stik de eerste 5 cm van de paspel niet mee vast en stop zo’n 5 cm voor je aan je beginpunt bent.

IMG_9917


Stap 2: paspel afknippen

Leg de losse paspeluiteindes op elkaar.
Zet op beide uiteindes ergens in het midden een klein streepje. Dit streepje moet precies overeenkomen, dit is waar je de 2 uiteindes aan mekaar zal stikken.
Teken voor het rechtse uiteinde links van dit streepje op 1 cm een iets langer streepje en voor het linkse uiteinde rechts van dit streepje op 1 cm een iets langer streepje.
Knip de paspeluiteindes bij tot die lange streepjes.

paspel1


Stap 3: touwtjes bijknippen

Torn het stiksel van de 2 paspeluiteindes los, toch zeker een paar centimeter.
Knip aan elke kant het touwtje in de paspel af op 1 cm van de rand.

IMG_9920


Stap 4: paspeluiteindes aan elkaar stikken

Speld nu de 2 losse paspeluiteindes met
de goeie kanten tegen elkaar.
Let er goed op dat je ze niet draait ten opzichte van elkaar.

IMG_9921

Stik op 1 cm van de rand. Let er tijdens het stikken goed op dat je de touwtjes niet per ongeluk mee vast stikt. Leg ze dus goed aan de kant.

IMG_9922


Stap 5: paspel verder vaststikken

Vouw de naadwaardes open en leg de uiteindes van het koordje mooi tegen elkaar. Vouw dicht.

IMG_9924

Stik nu dit loshangend stukje paspel vast aan je stofdeel.

IMG_9925


Klaar!

De naad is amper zichtbaar.

paspel2



En nog wilde ik zeggen: haast je rep je als je je nog wil inschrijven voor de Maakdag van 24 maart. Yours truly zal daar weer enkele enthousiastelingen begeleiden, dit keer in het maken van een tricot t-shirt met de overlock. Ik maakte er een stuk of 1000 voor dit evenement, dus ik heb er alleen maar heel veel zin in!

Klik hier om een blik te werpen op de verschillende naaiworkshops die zij weer bij elkaar toverde alsof het niks was.


Tot dan!



12 opmerkingen:

  1. Merci,je hebt me iets bijgeleerd. Ik stop dit in mijn map met favorieten van nog te proberen zaken.
    Ben je zonet gaan volgen,nr 491, dat is binnenkort het magische getal van 500. Daarvan kan ik als beginnend blogger alleen maar dromen. Mijn streefdoel is momenteel 55 tegen volgende week maar ik vrees dat het moeilijk zal lukken.

    Er lopen momenteel wel twee giveaways. Als je geïnteresseerd bent:
    http://homeiswherethedachshundis.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gracias, nadie me lo habia explicado asi, lo pinearè

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat een truk. Bedankt om dit te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handig! Het petekind in wording krijgt zowaar ook een dekentje (uit de walvisjesstof). ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor de tip. Dat ziet er erg netjes uit. Ga ik zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als hij nog eens rond moet, probeer ik het uit. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de tip, nu heb ik weer iets bijgeleerd se :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga dat onthouden, die paspeltip van u. En verder nog wat kijken naar die überschone astronautjes. Misschien moet ik mij toch enkele meters extra voorraad cadeau doen? ;)

    BeantwoordenVerwijderen